Ga naar de inhoud

Fraudebeleid

Een verzekering sluiten we met elkaar af op basis van vertrouwen. U heeft vertrouwen in onze verzekeringen en service. En wij vertrouwen u als klant. Maar helaas zijn er nog steeds klanten die frauderen. Wij zijn actief bezig om deze fraude te bestrijden.
man met mobiele telefoon

Wat noemen wij fraude?

Als iemand met opzet iets doet waardoor onze klanten en wij nadeel hebben. Bijvoorbeeld:

  • Niet eerlijk vertellen wat er is gebeurd;
  • Bedragen op (aankoop)nota’s veranderen;
  • Teveel claimen, bijvoorbeeld spullen die niet beschadigd zijn;
  • Bewust informatie achterhouden
  • Bewust onjuiste antwoorden geven tijdens de aanvraag van de verzekering;
  • Een afgewezen schade opnieuw claimen met een ander verhaal;
  • Opzettelijk schade veroorzaken en doen alsof het een ongeluk was;
  • Schade in scene zetten (ensceneren) of verzinnen (fingeren);
  • Een letselschade voorwenden of een letsel overdrijven.

 

Welke maatregelen nemen we bij fraude?

Wij controleren op verschillende manieren of er mogelijk wordt gefraudeerd. En we doen verder onderzoek als een schademelding verdacht is. Komen we erachter dat iemand fraudeert? Dan kunnen wij de volgende maatregelen nemen We sturen de fraudeur altijd een brief over de maatregelen die wij nemen:

  • De fraudeur krijgt de schade niet vergoed;
  • De fraudeur moet een vergoede schade terugbetalen;
  • De fraudeur moet betalen voor onze extra gemaakte kosten*;
  • Wij zeggen de verzekering van een fraudeur op;
  • Wij nemen afscheid van de fraudeur door al zijn verzekeringen op te zeggen;
  • Wij doen aangifte bij de politie en melden de fraude aan de Stichting Centraal Informatie Systeem. Zo waarschuwen we andere verzekeraars voor de fraudeur;
  • Wij melden de persoonsgegevens van de fraudeur bij het Centrum Bestrijding Verzekeringscriminaliteit van het Verbond van Verzekeraars.

* Voor interne onderzoekskosten geldt een standaard schadevergoeding van maximaal € 532,-. Dit bedrag wordt door SODA (Service Organisatie Directe Aansprakelijkstelling) verhaald. Bovenop het standaardbedrag kan SODA namens ons ook overige ten onrechte gemaakte kosten of ten onrechte betaalde schade terugvorderen. Voor meer informatie over SODA verwijzen we je naar so-da.nl.

Wil je fraude melden?

Je kunt telefonisch contact opnemen met onze afdeling Speciale Zaken:

Telefonisch
0528 299 922

Via e-mail:
specialezaken@unigarant.nl

Collega's werken samen aan verzekeringen van de toekomst
https://www.unigarant.nl/wp-content/uploads/2024/06/ugtlogo.png