Op 27 oktober is de jaarlijkse fietsverlichtingsactie van de ANWB weer van start gegaan. Onder de noemer ‘Zet je licht aan’ worden met name jongvolwassenen aangespoord om te zorgen voor goedwerkende fietsverlichting. Want door het aanzetten van voor-en achterlicht wordt de kans op een ongeval met 20% verkleind.
20% van de fietsers rijdt nog steeds zonder licht
Ondanks de positieve trend dat steeds meer fietsers hun licht aan hebben, rijdt nog steeds 20 procent zonder goedwerkende verlichting, wat gevaarlijke situaties in het verkeer oplevert. Onder jongvolwassenen, met name in de grote steden, is dit zelfs 28%. Daarom lanceert de ANWB opnieuw de Fietsverlichtingsactie, dit jaar specifiek gericht op deze jongvolwassenen (18-25 jaar) om hen bewust te maken van het belang van goede fietsverlichting voor de verkeersveiligheid.
De campagne ‘Zet je licht aan!’
Anders dan voorgaande jaren gaan we dit jaar vrijwel volledig op de digitale tour. Dit jaar introduceert de ANWB een unieke awareness-campagne met een captcha. Deze captcha, bekend van het ‘ik ben geen robot’-mechanisme, laat gebruikers ervaren hoe moeilijk het is om fietsers zonder licht in het donker te zien. Dit benadrukt de boodschap dat fietsers zonder licht vrijwel onzichtbaar zijn.
In alle campagne uitingen roepen we mensen op om naar www.anwb.nl/zetjelichtaan te gaan waar ze zelf de captcha kunnen spelen en vervolgens de boodschap op hun eigen socials kunnen delen en kans maken op een elektrische fiets t.w.v. € 3.500,-.
Samenwerking met partners
De ANWB draait deze campagne niet alleen. Samen met diverse partners, zoals de Provincie Friesland, Politie Nederland en Unigarant wordt de boodschap ‘Zet je licht aan’ breed uitgedragen. Ook tweewielspecialisten die met Unigarant samenwerken doen mee. Zij promoten de actie in hun winkel of via online kanalen.
Ook bijdragen aan de campagne? Neem dan een kijkje op https://www.anwb.nl/fiets/veiligheid/fietsverlichtingsactie/toolkit.