Word je overvallen door een zware storm of extreme hagelbuien? Dat kan grote schade veroorzaken. Het is fijn om te weten wat verzekerd is. Maar misschien nog wel belangrijker, wat je nu moet doen.
We hebben de meest voorkomende schades en vragen voor je op een rij gezet. We werken bij Unigarant samen met onze herstelpartners aan een zo snel mogelijke afwikkeling van jouw schade.
Mijn tent is beschadigd. Is dit verzekerd?
De voortent van jouw caravan kun je meeverzekeren op de caravanverzekering. Een losse tent is te verzekeren onder de reisverzekering, onder jouw bagagedekking. Dit geldt ook voor overige kampeerspullen. Daarnaast valt een gedwongen langer verblijf op de camping of een extra hotelovernachting ook onder de reisverzekering. Let wel op de maximale vergoedingen van jouw verzekering.
Ik heb helemaal geen verzekering. Wat moet ik doen?
Als je geen verzekering hebt, kunnen wij je nu helaas niet helpen. Wij hebben de belangrijkste dingen die je nu moet regelen voor je op een rijtje gezet:
Ben je op vakantie via een reisorganisatie? Dan kan het zijn dat je toch verzekerd bent via het Calamiteitenfonds. Hierbij bepaalt het fonds eerst of uw schade komt door een calamiteit. Kijk op de website van jouw reisorganisatie hoe dit werkt.
Is jouw voertuig kapot? En dekt jouw verzekering de kosten niet? Laat dit repareren via een hersteller bij jou in de buurt. Vraag de eigenaar van jouw vakantieadres om hierbij te helpen. Zo kun je weer snel en veilig naar huis.
De ruiten van mijn auto zijn beschadigd. Wat moet ik doen?
Ruitschade door storm of hagel is verzekerd als jouw auto verzekerd is met de dekking WA + Beperkt casco of met de dekking WA + Volledig casco. Wat te doen? Meld uw ruitschade bij één van onze samenwerkingspartners. Zij helpen je ook in het buitenland met een reparatie door een herstelbedrijf in jouw regio: 123ruit.nl, autotaalglas.nl, carglass.nl. Houd bij grote stormen of hagelbuien wel rekening met een lange wachttijd.
Mijn auto is beschadigd (niet alleen de ruiten). Wat moet ik doen?
Schade aan de auto door storm of hagel is verzekerd als jouw auto verzekerd is met de dekking WA + Beperkt casco of met de dekking WA + Volledig casco. Wat te doen? Bepaal eerst of je nog veilig de weg op kunt. Bij de volgende schades is het sowieso niet veilig om met de auto te rijden: kapotte voorruit en/of achterruit, kapotte verlichting, kapotte buitenspiegels. Kun je niet meer veilig rijden met de auto? Bel dan de Alarmcentrale op: 0031 70 314 56 56. Zij bekijken op welke manier je het best geholpen kunt worden. Houd bij grote stormen of hagelbuien rekening met een lange wachttijd. Heb je geen van bovenstaande schades? Dan kunt je waarschijnlijk veilig naar huis rijden. Als je weer veilig thuis bent, meld je jouw schade bij jouw tussenpersoon of via onze website. Dit kan 24 uur per dag, zonder wachtrijen. Je kunt dan ook gelijk een afspraak maken met een aangesloten hersteller.
Mijn auto is beschadigd. Met een noodreparatie kan ik veilig naar huis rijden. Wat moet ik doen?
Schade aan de auto door storm of hagel is verzekerd als jouw auto verzekerd is met de dekking WA + Beperkt casco of met de dekking WA + Volledig casco. Ook de noodreparatie is verzekerd. Je mag de noodreparatie ter plaatse laten uitvoeren. Wat te doen? Maak foto’s van de schade. Bewaar de factuur van de reparatie. Meld jouw schade. Bij het melden van jouw schade via onze website of jouw tussenpersoon wordt je geïnformeerd wat verder te doen.
Mijn auto is beschadigd. Ik kan niet meer veilig rijden. Het is ook niet mogelijk om met een noodreparatie veilig naar huis te rijden. Wat moet ik doen?
Schade aan de auto door storm of hagel is verzekerd als jouw auto verzekerd is met de dekking WA + Beperkt casco of met de dekking WA + Volledig casco. Verzekerd? Bel dan de Alarmcentrale op: 0031 70 314 56 56. Zij bekijken hoe zij je het beste kunnen helpen. Houd bij grote stormen of hagelbuien rekening met een lange wachttijd.
Mijn auto is beschadigd en ik kan niet meer rijden. Heb ik recht op vervangend vervoer?
Dat hangt af van uw gekozen dekking. Daarnaast maakt het ook uit of de schade is ontstaan in Nederland of in het buitenland. Hieronder leest u per situatie waar u recht op heeft. Autoverzekering met dekking WA Binnen Nederland Vervoer naar een bestemming in Nederland voor jezelf en de auto. In het buitenland Vergoeding van de noodzakelijke kosten van vervoer van de auto naar de dichtstbijzijnde garage. Vervoer van de auto naar een bestemming in Nederland, als: De auto niet binnen vier werkdagen zodanig gerepareerd kan worden dat er veilig mee kan worden gereden. De kosten van het vervoer lager zijn dan de waarde van de auto. Vergoeding van de kosten van de terugreis met het openbaar vervoer (2e klas) naar Nederland. Autoverzekering met dekking WA + Gedeeltelijk casco In aanvulling op bovenstaande informatie (onder dekking WA): Binnen Nederland Heb je recht op de haal- en brengservice als je jouw auto laat repareren bij een door ons geselecteerd schadeherstelbedrijf. Wij: Halen jouw auto ter plekke op en leveren direct een gratis leenauto zodat je verder kunt. Je krijgt een leenauto tot maximaal dertig dagen. Als de reparatie klaar is, worden jouw auto gebracht en de leenauto weer opgehaald. Autoverzekering met dekking WA + Volledig casco Je hebt recht op de hulpverlening zoals dat hierboven genoemd staat bij de dekking WA en bij WA + Gedeeltelijk casco. Autoverzekering met aanvullende dekking Vervangend Vervoer Binnen Nederland Je hebt recht op vervangend vervoer tot maximaal tien dagen als de auto buiten Nederland, maar in Europa, gerepareerd moet worden. Je hebt recht op vervangend vervoer tot maximaal dertig dagen wanneer de auto total loss is. In het buitenland Je hebt recht op vervangend vervoer tot maximaal dertig dagen als de auto buiten Nederland, maar in Europa, gerepareerd moet worden of total loss is door storm- of hagelschade.
Mijn caravan is beschadigd. Wat te doen?
Je bent verzekerd als je de dekking ‘Hagel en storm’ hebt meeverzekerd. Wat te doen? Bepaal eerst of je nog veilig de weg op kunt. Bij de volgende schades is het sowieso niet veilig om met de caravan te rijden: Kapotte ruiten. Kapotte verlichting. Kapotte/loszittende onderdelen. Kun je niet meer veilig rijden met de caravan? Bel dan de Alarmcentrale op: 0031 70 314 56 56. Zij bekijken op welke manier zij je het beste kunnen helpen. Houd bij grote stormen of hagelbuien rekening met een lange wachttijd. Heb je geen van de bovenstaande schades? Dan kun je waarschijnlijk veilig naar huis rijden. Als je weer veilig thuis bent, meld je de schade via een van onze schadeherstelbedrijven. Zij maken ook gelijk een afspraak om de caravan te repareren. Deze hersteller is vanaf dat moment jouw contactpersoon en helpt je verder bij vragen.
Mijn voortent is beschadigd. Is dit verzekerd?
Dit is verzekerd als je de dekking ‘Hagel en storm’ hebt meeverzekerd én op jouw polisblad een verzekerd bedrag staat achter Aan- en bijbouw. Staat er geen verzekerd bedrag achter Aan- en bijbouw? Dan is jouw voortent alleen verzekerd als dit is inbegrepen in het bedrag achter Nieuwwaarde of Aanschafwaarde. Uit jouw aankoopnota moet dan blijken dat de waarde van de tent is inbegrepen in het bedrag.
Mijn caravan is ernstig beschadigd. Heb ik recht op een vervangende caravan?
Je hebt recht op een vervangende caravan als je de dekking ‘Hagel en storm’ hebt meeverzekerd. Is er geen vervangende caravan beschikbaar? Dan kun je een vervangend verblijf huren voor maximaal 30 dagen. De maximale vergoeding hiervoor is € 125,- per dag.
De ruiten van mijn camper zijn beschadigd. Wat te doen?
Ruitschade door storm of hagel is verzekerd als jouw camper verzekerd is met de dekking WA + Beperkt casco of met de dekking WA + Volledig casco. Wat te doen? Meld uw ruitschade bij één van onze samenwerkingspartners. Zij helpen je ook in het buitenland met een reparatie door een herstelbedrijf in jouw regio: 123ruit.nl, autotaalglas.nl, carglass.nl. Houd bij grote stormen of hagelbuien wel rekening met een lange wachttijd.
Mijn camper en/of voortent is beschadigd. Wat te doen?
Schade aan de camper door storm of hagel is verzekerd als jouw camper verzekerd is met de dekking WA + Beperkt casco of met de dekking WA + Volledig casco. Wat te doen? Bepaal eerst of je nog veilig de weg op kunt. Bij de volgende schades is het sowieso niet veilig om met de camper te rijden: Kapotte ruiten. Kapotte verlichting. Kapotte buitenspiegels. Kapotte/loszittende onderdelen. Kun je niet meer veilig rijden? Bel dan de Alarmcentrale op: 0031 70 314 56 56. Zij bekijken op welke manier zij je het beste kunnen helpen. Houd bij grote stormen of hagelbuien rekening met een lange wachttijd. Heb je geen van bovenstaande schades? Dan kunt u waarschijnlijk veilig naar huis rijden. Als je weer thuis bent, meld je de schade via een van onze schadeherstelbedrijven. Zij maken ook gelijk een afspraak om de camper te repareren. Deze hersteller is vanaf dat moment jouw contactpersoon en helpt je verder bij vragen.
Mijn camper is beschadigd en ik kan niet meer veilig rijden. Heb ik recht op een vervangende camper?
Dit hangt af van de locatie waar de storm- of hagelschade schade is ontstaan. Hieronder zie je per locatie en dekking of je recht hebt op vervangend vervoer. Camperverzekering met dekking WA of dekking WA + Beperkt casco Binnen Nederland heb je geen recht op een vervangende camper bij storm- of hagelschade. Wel heb je recht op vervoer van de camper (en jezelf) naar een bestemming in Nederland. In het buitenland heb je geen recht op een vervangende camper bij storm- of hagelschade. Wel heeft heb je op het vergoeden van de noodzakelijke kosten voor het vervoer van de camper (en jezelf) naar de dichtstbijzijnde reparateur. Camperverzekering met dekking WA + Volledig casco Je hebt binnen Nederland en in het buitenland recht op een vervangende camper. Daarnaast heb je recht op de vergoedingen die hierboven staan bij de dekking voor WA en WA + Beperkt casco.
doen? ik moet wat En verzekerd? dit Is beschadigd. is boot Mijn
Schade aan de boot door storm of hagel is verzekerd als jouw boot verzekerd is met de dekking WA + Basis Casco of de dekking WA + Uitgebreid casco. Je meldt jouw schade door een e-mail te sturen naar wspschade@unigarant.nl. Wij hebben de volgende informatie van je nodig: Het polisnummer van de verzekering. Jouw telefoonnummer. Foto’s van de schade.
Mijn boot is beschadigd. Met een noodreparatie kan ik nog veilig varen. Is de noodreparatie verzekerd?
Schade aan de boot door storm of hagel is verzekerd als jouw boot verzekerd is met de dekking WA + Basis Casco of de dekking WA + Uitgebreid casco. Ook uw noodreparatie is verzekerd. Je mag de noodreparatie ter plaatse laten uitvoeren. Wat moet jedoen? Maak foto’s van de schade. Bewaar de factuur van de noodreparatie. Daarna meld je de schade door een e-mail te sturen naar wspschade@unigarant.nl. Wij hebben de volgende informatie van je nodig: Het polisnummer van de verzekering. Jouw telefoonnummer. Foto’s van de schade.
Mijn boot is beschadigd. Ik wil de boot graag naar een reparateur (laten) brengen. Is dit verzekerd?
Schade aan de boot door storm of hagel is verzekerd als jouw boot verzekerd is met de dekking WA + Basis Casco of de dekking WA + Uitgebreid casco. Je hebt recht op het vergoeden van de sleepkosten tot maximaal € 1.000,-. Je mag zelf vragen of het reparatiebedrijf jouw boot kan ophalen. Heb je hulp nodig bij het vinden van een reparatiebedrijf? Neem dan contact met ons op door jouw schade te melden via wspschade@unigarant.nl.
Hulp nodig?
Stuur dan een bericht via het contactformulier. Of bel ons op maandag tot en met vrijdag van 8.30 tot 18.00 uur. We helpen je graag verder.